Vergeet niet creatief te zijn

Neem jij wel eens tijd om na te denken over je business? Waar wil je naartoe met je bedrijf? Wat zijn je doelen? Hoe kom je daar en wat heb je daarvoor nodig? Wie of wat kan jou helpen om meer klanten te bereiken?

Als ondernemer focus je vaak op productiviteit en efficiency. Je bent vooral bezig met alles wat je vandaag of deze week moet doen. De mails beantwoorden, de offerte de deur uit sturen of die presentatie afmaken. Creativiteit is een ondergeschoven kindje. Logisch, want je moet deadlines halen. Maar… door je alleen op kwantitatieve aspecten te concentreren, mis je momenten om de diepte in te gaan en om strategisch over je business na te denken. En dat is essentieel voor de groei van je bedrijf.

Maak je weinig tijd vrij voor creativiteit? Dan laat je belangrijke en zelfs noodzakelijke kansen liggen. Met creativiteit bedoelen we natuurlijk niet die leuke nieuwe weggever (behalve als dit direct bijdraagt aan je doelen). We bedoelen strategische creativiteit: waar wil je staan over 2 jaar? Hoe kom je daar? Welke kleine stappen leiden uiteindelijk tot het gewenste grote resultaat?

Als je nooit een stap achteruit zet om vanaf een afstandje naar je bedrijf te kijken, dan blijf je stilstaan.

Onze tip: kom uit je comfortzone. Je comfortzone is heerlijk maar er groeit niets. Het is een cliché, maar de beste ideeën ontstaan als je outside the box denkt.

Waar helpt creativiteit mij concreet bij?

Nog niet overtuigd? Creativiteit helpt je: 

  • met het bedenken van nieuwe manieren om je product of dienst te verbeteren en zo je bedrijf te laten groeien.
  • met Out of the box-denken. Het zorgt voor nieuwe inzichten die traditioneel geen optie waren.
  •  met het creëren van geheel nieuwe niches.
  • met het doorontwikkelen van traditionele processen. Denk aan veranderingen in een productieproces of verzending, wat weer zorgt voor meer efficiëntie.

Tijd blokken voor creativiteit werkt toch niet?

Creativiteit is niet te meten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld productiviteit. Daarom vermijden ondernemers het vaak. Maar dat heeft nadelige gevolgen. Stel je eens voor dat een autofabrikant geen tijd meer vrij zou maken om de diepte in te gaan, om strategisch na te denken, om innovatieve ideeën te ontwikkelen. Het merk zou binnen de kortste keren niet meer bestaan. Dit kan ook gelden voor jouw bedrijf. 

Creativiteit is niet te vangen. Het kan inderdaad gebeuren dat je tijd blokt voor creativiteit en dat er niets komt op het moment dat je ervoor gaat zitten. Forceren lukt niet. Dat moet je leren accepteren. Zorg er in ieder geval voor dat dit je er niet van weerhoudt om tijd te blokken voor creativiteit.

Creativiteit heb ik toch niet nodig?

In je ondernemersleven kom je er snel achter dat creatief denken geen optie is, maar een vereiste. Creativiteit helpt je om innovatief te zijn. Daarmee ben je de concurrentie een stap voor. Ook kom je tot oplossingen voor problemen die eerst misschien onoplosbaar leken. In tijden van crisis is creativiteit het enige wat je bedrijf in leven houdt. 

Hoe val ik op?

Zeker in deze tijd is creativiteit ontzettend belangrijk. Consumenten hebben keuze genoeg. Hoe spring je uit de massa in een verzadigde markt? Hoe val je op? Wat kan je anders of beter doen? Al deze vragen kun je beantwoorden met creativiteit. 

Oké, duidelijk. Hoe word ik creatief?

Om creatief te zijn, heb je vrijheid en flexibiliteit nodig. De beste ideeën ontstaan in een ontspannen sfeer, waarin je je gedachten kan laten afdwalen. Maar daarnaast kan je ook structuur gebruiken om je creativiteit aan te wakkeren. Een schilder heeft bijvoorbeeld ook een doek of kader nodig om binnen te werken.

Deze twee vormen gebruiken veel ondernemers om structuur te geven aan creativiteit:

  1. Concentreer je volledig op één creatieve oplossing voor een specifiek probleem. Daarbij gebruik je alle informatie die je ter beschikking hebt. Het doel is om de diepte in te gaan. Pak dit als volgt aan.
    1. Stel jezelf de vraag: wat is het probleem dat ik ga oplossen?
    2. Verzamel alles over dit probleem. Gebruik google of klantonderzoek. Informeer bij collega’s of ga naar de bibliotheek.
    3. Nu is het tijd om de diepte in te gaan. Gebruik alle verzamelde informatie om tot nieuwe inzichten te komen. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van mindmapping. Voor je weet heb je verschillende oplossingsrichtingen bedacht.
  2. Of brainstorm er lekker op los. Denk uiteenlopend over allerlei verschillende creatieve oplossingen. Het doel is om zoveel mogelijk ideeën te genereren. Deze ideeën mogen nog groots en zelfs bizar zijn. De selectie komt later. Dit pak je als volgt aan.
    1. Schrijf een aantal steekwoorden of termen op papier (een Word-document kan ook) die met het thema of probleem te maken hebben.
    2. Begin met vrij associëren. Schrijf alles op wat in je gedachten opkomt. Denk aan: steekwoorden, creatieve acties en onverwachte connecties. Probeer in dit stadium nog niet te denken in mitsen en maren.
    3. De censuur komt als laatste. Streep weg wat je niet kan gebruiken en brainstorm verder over de interessante kernwoorden.  

Hand in hand

De tijd nemen om diep en strategisch na te denken over je business is onmisbaar om te groeien als ondernemer. Hier wil je tijd voor inplannen, zelfs als je weet dat het niet altijd direct resulteert in meer klanten of verkoop. Creativiteit en ondernemen gaan hand in hand, en je moet er bewust aan werken. Alleen zo kun je als ondernemer je beste en innovatieve ideeën tot leven brengen. 


Wil je creatiever ondernemen?

Zin om OVER je bedrijf te denken en AAN je bedrijf te werken? En kun je daar wel een klankbord voor gebruiken? Neem eens een kijkje in de Tribe! Ga het gesprek aan met gelijkgestemde ondernemers en maak je bedrijf iedere dag weer een beetje beter. 

Dit zijn de voordelen van Business Tribe voor jou:

  • Elke dag van de week nieuwe inzichten van experts met betrekking tot marketing, sales, finance,
    mindset & strategie;
  • Inzichten zijn direct toepasbaar op jouw eigen business;
  • Exclusieve trainingen van experts;
  • Community van gelijkgestemde ondernemers die elkaar helpen en versterken;
  • Een broedplaats van nieuwe ideeën en samenwerkingen;
  • Elke dag een beetje beter. Vaak overschatten we wat we in een dag kunnen doen
    maar onderschatten we wat we in een jaar kunnen bereiken

Ik doe mee

Over de schrijver

Voorkom 7 valkuilen en leer ontspannen ondernemen

Meer ontspannen ondernemen met de Zevensprong - 7 daagse emailtraining