Je volgt alle adviezen over hoe je meer klanten krijgt. Je stopt onwijs veel tijd, moeite en geld in je marketing. Je ziet wel wat resultaat en je hóópt dat het genoeg is. En dat je de juiste klanten bereikt. Oftewel: je doet aan hoop-marketing. In deze blog lees je hoe je van deze onzekere, afwachtende houding afkomt en een geoliede marketingmachine maakt die voorspelbare resultaten oplevert.
Hoe kan een voetbalelftal vol sterspelers verliezen van een minder getalenteerd team? Juist, als het ontbreekt aan een strategie. Een goed team zonder strategie verliest altijd van een minder goed team mét een strategie. Ondernemers die aan hoop-marketing doen maken dezelfde fout. David en Arjan weten er alles van en trokken er een cruciale les uit.
Schijn bedriegt
De eerste jaren was 365 Dagen Succesvol een eenvoudig bedrijf. Er was een website en een Facebook-pagina. Daar werd soms een quote op geplaatst, soms een artikel en soms een filmpje. David en Arjan hoopten dat het bedrijf gevonden werd en dat de bezoekers zélf op het idee kwamen om iets te kopen.
In het begin leek het te werken. Het succesvolle boek zorgde voor wat wind in de zeilen. Er stroomden verzoeken binnen van bladenmakers, sprekersbureaus en werkgevers. Ze wilde graag in gesprek. Maar schijn bedriegt, er zat geen enkel plan achter.
Een doel was er wel. Namelijk: 150 mensen in de zaal bij de eerste jaaropleiding die ze organiseerden.
Schieten met hagel
Om dat doel te bereiken werd alles uit de kast getrokken. Diverse soorten content, experimenten en nieuwsbrieven. Maar dit was schieten met hagel. Het was een chaos. Het leek wel kluitjesvoetbal zoals je bij de jongste voetballertjes ziet.
Je kent het wel: allemaal naar de bal toe, dicht op elkaar en struikelen. Ze doen maar wat. Er is geen plan, geen strategie, geen systeem.
Na al het harde werk begon het hopen voor David en Arjan. En vergis je niet: je kunt met hopen heel druk zijn. Hoopmarketing put je uit: het vraagt het maximale van je creativiteit, je tijd en energie, zónder het vertrouwen en de rust dat al je werk zich weer terugverdient.
HOOP werk en frustratie
Een maand voor het evenement: er was hard gewerkt en een hoop gedaan. Toch bekeken David en Arjan de Excelsheet met frustratie. Het resultaat was genadeloos. Als ze zo door zouden gaan, zouden er slechts 25 mensen in de zaal zitten. Oeps. Alle zeilen werden bijgezet. Er kwam eindelijk een plan en duidelijk doel. Het vinden van deelnemers kreeg tijdens de blessuretijd de hoogste prioriteit en in 2013 eindigden ze op 75 deelnemers, de helft van het doel.
Uit deze ‘fout’ konden David en Arjan wel een cruciale les halen. Zij beseften zich dat ze deden aan ‘hoop-marketing’. Daar kun je het best een tijdje op volhouden, helemaal als je creatief bent en niets beters te doen hebt. Maar erg duurzaam is het niet.
Hoop-marketing staat vooral voor een hele HOOP werk en een hele HOOP frustratie!
Marketing is een systeem
Marketing is veel meer dan een leuke website en af en toe een verhaaltje op sociale media. Marketing is een systeem: een opeenvolging van radartjes waarvan je precies weet wat ze kosten, wat ze opleveren, hoe snel ze draaien.
Het belangrijkste stuk van marketing is het sommetje dat je vooraf maakt: hoeveel klanten wil ik hebben? Hoeveel leads heb ik daarvoor nodig? Hoeveel geld mogen die leads kosten? Hoeveel mensen moeten mij daarvoor kennen? En welke mensen zijn dat? Waar zitten die?
Een goede voetbaltrainer maakt ook eerst een spelersselectie, een opstelling en hij bepaalt een systeem waarmee er wedstrijden gewonnen kunnen worden. Doe je dat niet en stuur je zomaar elf man het veld in, dan wordt het een zooitje.
Van schot hagel naar scherp schieten
Zoveel mogelijk reclame maken, op verschillende plekken zichtbaar zijn, iedereen willen bereiken: het is met hagel schieten. Pas als je een systeem hebt en dus de getallen, de percentages, de mensen, de tijd- en geld investeringen, dán kun je klanten krijgen. Dan doe je aan marketing. Met een systeem kun je gaan voorspellen. Het wordt een rekensommetje. Het schieten met hagel wordt scherp schieten.
De chaos ruil je in voor een oase van rust.
Het mooie is dat het niet meteen perfect hoeft te zijn. Het is geen exacte wetenschap. Je kunt altijd achteraf finetunen, corrigeren en optimaliseren. Dat is juist hoe je tot de beste marketingstrategie komt die het beste bij jou past. Uiteindelijk geeft het vertrouwen en rust.
Geen kluitjesvoetbal maar strategisch spel
Met hoop-marketing kun je ontzettend druk zijn en denken dat je overal raak schiet maar uiteindelijk levert het maar weinig op. Als je strategisch speelt begeleid je toekomstige klanten, stap voor stap, tot ze bij je willen kopen.
Als ondernemer moet je dus strategisch kunnen denken over hoe je je klanten bereikt. Alleen zo krijg je de puzzelstukjes op de juiste plaats en zet je ze op het juiste moment in. Zorg dat je geen kluitjesvoetbal meer speelt. Maak een plan en ontwikkel een systeem. Mocht je strategie toch verkeerd uitpakken dan kun je deze altijd nog bijstellen.
Wil je het simpelste systeem leren waarmee je klanten aantrekt?
Jij wilt ook zo’n geoliede marketingmachine met voorspelbare resultaten. Volg dan het webinar Vliegende Start. Arjan deelt hun gouden ondernemersformule en de simpelste manier om veel klanten aan te trekken die goed bij je passen en goede prijzen betalen. Tijdens het webinar leer je hoe je zo’n marketingmachine bouwt.
Meedoen is gratis! Schrijf je hier gelijk in (als er nog plek is).